fredag 11 januari 2013

Lokal pedagogisk planering matematik - vikt


LPP Matematik – vikt 

Syfte


Matematik använder vi vid många olika tillfällen i vår vardag. När du exempelvis går och handlar är det viktigt att kunna uppskatta olika föremåls vikt så att du inte handlar alldeles för mycket potatis eller för lite lösgodis. Det är också viktigt att ha en förståelse för standardiserade måttenheter för att exempelvis kunna jämföra pris på olika varor i affären och då du följer recept.
 

Långsiktiga mål


Kursplanen i matematik
·         formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
·         använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
·         använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Kursplanen i svenska
·         formulera sig och kommunicera i tal och skrift,


      Konkreta mål

·         Du kommer att lära dig att bedöma och uppskatta olika föremåls vikt.
·         Du kommer lära dig olika ord och begrepp som används när man pratar om vikt, både nutida och äldre måttenheter. Till exempel, tung, tyngre, lätt, kilo och skålpund.
·         Du kommer lära dig att mäta vikt med både standardiserade och icke standardiserade måttenheter.
·         Du kommer lära dig att formulera frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
 
Arbetssätt
Du kommer att få ta del av och delta i:

·         Genomgångar
·         Diskussioner och samtal i smågrupper och helklass.
·         Laborativa övningar och uppgifter i smågrupper och i helklass.
·         Enskilt arbete i matematikboken och andra matematikuppgifter.

Bedömning


Du kommer att bedömas i:

·         Ditt deltagande i diskussioner och samtal.
·         Ditt deltagande i de laborativa övningarna.
·         De skriftliga rapporter och matematikuppgifter du genomför.

Dokumentation


·         Lärarens anteckningar från gruppdiskussioner och samtal.
·         Lärarens anteckningar från de laborativa övningarna.
·         Insamlat material i form av skriftliga rapporter och uppgifter.
·         Skriftlig utvärdering.
 
 
Trevlig helg!
//Therese och Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar