onsdag 20 mars 2013

Tema religion



Förra veckan avslutade vi vårt vattentema och alla elever har nu färdigställt en egen experimentbok. I boken finns deras labbrapporter, undersökningar, teckningar och foton på vad vi tillsammans har gjort under dessa veckor. Igår fick eleverna ta hem sina böcker och de är verkligen superstolta över deras arbeten. Så kom ihåg att titta igenom boken och ös beröm över ditt barn! :)

Många av era barn har säkert redan berättat att vi har börjat ett nytt tema, religion! I kunskapskraven för religion i årskurs 3 ska eleverna kunna: samtala om elevnära livsfrågor. Dessutom beskriver eleven några platser för religionsutövning och kopplar samman dessa med religioner som utövas i närområdet. Eleven kan ge exempel på någon högtid, symbol och central berättelse från kristendomen, islam och judendomen. Eleven återger delar av innehållet i några berättelser ur Bibeln samt i berättelser om gudar och hjältar i olika myter. Dessutom ger eleven exempel på kristendomens roll i skolan och hemorten förr i tiden. (Lgr 11)

Förra veckan pratade vi om de fem världsreligionerna (kristendom, islam, judendom, buddhismen och hinduismen) och viktiga ord och begrepp inom varje religion. Vi tittade även på några av minioritetsreligionerna och jämförde likheter och skillnader mellan alla religioner.

Eleverna har fått lyssna på en berättelse av Selma Lagerlöv, den heliga natten och illustrerat bilder till.
Den heliga natten
 
 
 
 
Vi har även läst en bok om Gusde, en pojke från Bali som ska begrava sin farfar. Vi pratade även här om vilka likheter och skillnader det är mellan olika traditioner och seder inom olika religioner.
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar